Sunday, 9 April 2017

SEKOLAH SATU ALIRAN BUKANLAH SATU - SATUNYA "ALAT" UNTUK MELAHIRKAN "PEMAHAMAN PERPADUAN" ANTARA PELBAGAI KAUM DI MALAYSIA....

Peranan sekolah sebagai agen sosialisasi tidak pernah disanggah oleh ahli-ahli sosiologi mahu pun pendidikan. Budaya sekolah positif dikenal pasti sebagai salah satufaktor penting dalam menjayakan wawasan dan matlamat sekolah agar seiring denganinspirasi negara. Justeru, warga sekolah terutamanya para guru dan kepemimpinansekolah mempunyai tanggungjawab yang besar untuk mencorak dan menyuburkanbudaya sekolah positif demi melahirkan modal insan yang diperlukan oleh negara padamasa hadapan.

Malaysia sebuah negara yang unik dan kompleks dengan pelbagai
kaum, budaya dan agama, maka isu perpaduan menjadi tema utama dalam pembentukan polisi pendidikan negara sejak dahulu lagi.

Jika melihat kepada implikasi kepada perlaksanaan Sekolah Satu Aliran, ia akan memberi kesan untuk jangka masa yang panjang kepada kadar pengganguran yang tinggi. Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil [SJKT] terdapat 524 buah sekolah di seluruh negeri di Malaysia. Kesemua Guru Besar SJKT adalah "Ketua Jabatan" yang mempunyai kuasa untuk mengambil keputusan di peringkat tempatan. Adakah memberi kepastian selepas Sekolah Satu Aliran angka ini boleh kekalkan?

 Pada masa yang sama ia akan memberi kesan terhadap budaya dan tradisi yang dibawa oleh sesebuah etnik di Malaysia. Untuk pengetahuan kepada semua, keunikan Malaysia adalah kepelbagai kaum dan etnik dan keunikan tersebut akan memberi imej yang unggul kepada negara ini.

Sekolah satu aliran tidak boleh dilaksanakan di negara ini, demikian pendapat Pengarah Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin. "Di Indonesia, Thailand, Filipina dan Mynamar, apabila merdeka, mereka berasaskan konsep ASIMILASI, tetapi di Malaysia berasaskan INTEGRASI. "Maknanya, memperakui perbezaan yang ada dalam masyarakat kita dan memberikan ruang kepada perbezaan itu supaya boleh berkembang sendiri.


Sebelum kita melaksanakan Sekolah Satu Aliran, kita harus mengkaji dan memberi suatu laporan keputusan kepada "Pelaksanaan Sekolah Wawasan". Sekolah Wawasan yang telah diluluskan oleh kabinet pada tahun 1997 memerlukan satu sistem pendidikan yang jitu.tujuan penubuhan Sekolah Wawasan ialah untuk mengeratkan perpaduan yang sudah sedia ada terjalin kukuh dalam masyarakat majmuk di Malaysia. Apakah keberkesanan Sekolah Wawasan yang bertujuan melahirkan "komuniti perpaduan"?.

"The limits of my language mean the limits of
my world."
- Philosopher Ludwig Wittgenstein
UNESCO telah menyarankan bahasa ibunda perlu digunakan secara luas pada tahun 2001. Jika dibandingkan Malaysia ke peringkat antarabangsa,terdapat sejumlah 2,700 sekolah Cina di Tenggara Asia, di mana 49% adalah di Malaysia. Malaysia satu-satunya negara mengeluarkan Guru Cina yang bertauliah. Thailand mempunyai Universiti China. Myanmar tidak lagi mempunyai guru-guru Cina yang terlatihan.

Perpaduan negara tidak semestinya datang dari sekolah satu aliran. yang penting adalah  sukatan pelajaran yang sama untuk semua sekolah adalah lebih penting. Sukatan yang selaras yang terkandung nilai dan intipati yang menjurus kepada satu hala pada tempoh yang sama.


Oleh itu, kita harus mencari cara yang terbaik bagi memastikan "Fahaman Perpaduan" ini dijaga secara holistik dan tidak mengecilkan budaya dan hak sesebuah etnik dan kaum di negara yang aman dan damai ini.

Daripada:- C.Uganeswaran - nesuga@yahoo.com  

No comments:

Post a Comment

தேசியத் தோட்டத் தொழிலாளர் சங்கம் ரி.ம. 132,200.00 பெந்தா தோட்டத் தொழிலாளர்களுக்கு இழப்பீட்டுத் தொகையை வாதாடி கொடுக்கப்பட்டது. தெமெர்லோ, ...